|
|
|
AT-PT Terepjáró Lépegető Löveg
-
Gyártó: Republic Military Engineering
-
-
-
-
Fegyverzet: 1 db SSW-2 iker sugár ágyú; 1 db 60 mm-es gránátvető
Az AT-PT egy, a Köztársaság Rendfenntartó Erői számára tervezett, kísérleti, egyszemélyes terepjáró lépegető volt. A kétlábú, 3 méter magas gépezet megjelenése nem volt túl fenyegető, ám egymagában kb. egy gyalogsági század tűzerejét képviselte. De bármily jelentős tűzerőt is képviselt a kis lépegető löveg, végül sosem jutott el a hadrendbe állításig, a projectet ugyanis törölték. Ám a lépegető meghajtást alkalmazó harci gépezetek technológiája nem merült a feledés homályába. A Birodalom mérnökei az óriás, csapatszállító lépegető erődök tervezésénél az AT-PT koncepciójának számos elemét felhasználták. Eredetileg úgy tervezték, hogy az AT-PT századok majdan a Köztársaság szárazföldi csapatainak ékét fogják alkotni. Bár a sebessége nem vehette fel a versenyt a repulzoros suhanókkal, kis mérete, a lépegető hajtóműve és jelentékeny tűzereje által mégis fontos szerepet játszhatott volna a szárazföldi hadviselésben. A tervezők szándékát megvalósítva képes volt a fülledt trópusi dzsungelek laza talaján, sekély vízben vagy a hegyvidékek sziklás lankáin is éppoly biztonságosan mozogni, mint a sík terepen. Ezt a képességét elsősorban a lábakat rögzítő szervo rendszer egymástól függetlenül mozdítható, több irányban is elforgatható "comb tő" elemeinek köszönhette. Ezért; bár gyorsaságban nem vetekedhetett velük, olyan lejtőkön és akadályokon is át tudott kelni, amik a repulzoros meghajtást alkalmazó járműveket megtorpanásra késztették. Az AT-PT kísérleti felhasználásban elért sikerei még a szkeptikusok számára is világossá tették a lépegető meghajtás létjogosultságát. Az igazság az, hogy a lépegető tulajdonképpen majdnem minden helyzetben jobban vizsgázott, mint a repulzoros meghajtású gépek. Az egyetlen hátránya csupán a viszonylag alacsony végsebessége volt. (a lépegetők sebességi hátrányát a későbbiekben az AT-ST tervezői sikeresen megoldották) Az AT-PT egyszerű felépítésű, tömzsi szerkezet volt. Tulajdonképpen egy parancsnoki kabinból és az oldalára szerelt két lábból állt. A comb tő elemek nagy sebességű haladásnál a kabint automatikusan magasabb pozícióba emelték, így a pilóta és a felderítő lokátor látótere is megnőtt, ami megkönnyítette az ellenséges csapatok és az akadályok észlelését. Viszont, ha épp arra volt szükség, akkor a kabint akár a térdizületek szintje alá is le lehetett engedni. Ez a pozíció persze csak jóval kisebb sebesség elérését tette lehetővé, de sok esetben megkönnyítette a lépegető továbbhaladását. Az AT-PT csúcssebessége nyílt terepen mindössze 60 km/h volt, de a tervezők célja nem is a sebességi rekordok megdöntése volt. Egy olyan kisméretű, felfegyverzett terepjáró gépet akartak létrehozni, ami a legváltozatosabb harctéri viszonyok között is képes végrehajtani harci feladatát. És ez sikerült is | |
Az erősen páncélozott kabin csupán a pilótának adott helyet, de végszükség esetén még egy plusz személy is elfért benne. Ha a szűk, kis oldalajtón keresztül a pilóta egyszer beszállt a kabinba, attól kezdve a gyalogsági fegyverek által tulajdonképpen sérthetetlen volt. A navigációs feladatokat és a fedélzeti fegyverek vezérlését egy egyszerű E-Slide G11 jelzésű központi számítógép látta el. Bár nem a legkorszerűbb technológiát képviselte, a G11-es computer mégis megbízható párost alkotott a törzsbe integrált, gömbcellás, pásztázó rendszerű lokátorral. A lépegetőt ezenkívül még egy korszerű kommunikációs egységgel is felszerelték. Ennek különösen, a nagy precizitást igénylő, összehangolt harci feladatoknál lett volna kiemelt jelentősége. A működéshez szükséges energiát biztosító reaktort és a két kisméretű, közös tengelyre szinkronizált hajtóművet szintén a páncélozott törzsbe helyezték. Az AT-PT fegyverzete egy, az orrba épített, forgatható, iker SSW-2-es sugárágyúból és egy fixen rögzített 60 mm-es torziós gránátvetőből állt.
A Köztársaság úgy tervezte, hogy a gyalogsági csapatok egy részét AT-PT-kel fogja felváltani. Ezzel jelentős összegeket takaríthattak volna meg, ugyanis egyetlen lépegető tűzerejét képviselő gépesített gyalogsági egység rendszerbe állításának költségéből több AT-PT hadrendben tartását is megoldhatták volna. Ám mindez csak terv maradt. Máig nem derült rá fény, hogy miért, de a lépegetők rendszerbe állítását az utolsó pillanatban lefújták. A Köztársasági kormány a legyártott néhány példányt nagy sietve a Katana flotta hajóira telepítette és amikor ezek eltűntek a semmibe, a lépegető lövegek is velük vesztek.
TIE tank
Kivétel a többiektől, hiszen nem űrhajó, hanem egy tank. TIE-crawler-nek is nevezik. A TIE vadász pilótafülkéjét használták fel.
TIE Defender
Típus: Csillagvadász Hosszúság: 12 Meters Fegyverzet:
Személyzet: 1 fő Csúcs sebesség: 180 MGLT
TIE/Droid: Ezek a teljesen automatizált vadászok, először a Calamari ostrománál kerültek bevetésre, 6 évvel az Endor-i csata után. TIE-kötelék vadásznak is nevezik. A Cybot Galactica Ace-6 típusú robotja irányítja, amely mindössze 10 kg. A vezérhajón elhelyezett komputer irányítja. Nagy hátránya azonban, hogy ezek a robotok túl sok információ hatására összeomolhatnak. Külsőre is félig-meddig újak. A gömb alakú pilótafülke még hasonló, de a szárnyak téglalap alakúak, középen bemetszve.
TIE Interceptor
Típus: csillagvadász Hosszúság: 9.6 Meters Fegyverzet: 4 SFS L-s9.3 lézer ágyú Szenélyzet: 1 fő Csúcs sebesség: 110 MGLT Teher kapacitás: 75 kilogram
A legfejlettebb csillagvadász volt az egész birodalmi arzenálban. Gyorsabb, jobban manőverezhetőbb és jobban felfegyverzett volt, mint az eredeti TIE, vagy mint Vader kisérleti prototípusa. Egy technikai áttörést jelentő ion hajtóművel volt felszerelve, amely olyan pörgéseket és fordulókat engedett meg, amit más hajók nem tudtak, valamint négy lézerágyúval.Harcban az Interceptor jobban teljesített minden hajónál, még talán magánál az A -szárnyúnál is, de ennek nagy ára volt. Fel kellett áldozni a védőpajzsot, a híperhajtómű rendszert az életfenttartó rendszert és rengeteg páncélt.
A négy lézerágyu nagy tűzerőt jelentett és bár a pilótát egy speciális célzó szoftver segítette a könnyű sebezhetőség miatt inkább a manőverezésre fordították a figyelmüket.
A Galaktikus Polgárháború másodki felétől a Birodalom elkezdte lecserélni a régi TIE vadászokat az Interceptorra, de mégis a még császár halála után is a birodalmi flotta vadászai közűl csak a 20 % volt az Interceptor. Ahogy a birodalmi pénzügyi alapok kezdtek kimerűlni, úgy lettek egyre kevesebben ezek a kiválló űrhajókból és Thrawn Admirális észrevette, hogy a Birodalom nem engedhet meg magának Interceptor veszteségeket, ezért inkább elkezdte őket védőpajzsal ellátni.
TIE/phn Phantom
Tipus: Támadó légifőlény biztosító űrvadász Hosszúság: 14.3 méter Fegyverzet: 2 közpes lézer ágyú, Birodalmi álcázóval ellátva Személyzet: 2 fő Csúcs sebesség: 145 MGLT Szállítási kapacitás: 1 tonna
A yavini csata után a Birodalom kénytelen volt felismerni, hogy a Felkelők komoly fenyegetést jelentenek és ezért számos új technológiát kezdtek kifejleszteni, mint a például a Dark Trooper project és a TIE Phantom. A Fantom kifejlesztése Sarn Admirális felügyelte alatt a Dreighton Nebulán történt. A Nebula, amelyen egy nagy csata volt a Régi Köztársaság idején, arról volt elhíresűlve, hogy állítólag rengeteg hajó tűnik el a környékén. Ezek a pletykák elég fedezetet adtak egy titkos projekt elrejtéséhez.
Miután Zaarin Admirális megkisérelt álcázni egy koréliai korvettet, minden erővel megkiséreltek elrejteni egy kis hajót is. Az admirális képes volt álcázni egy módosított B83-as támadó vadászt, amelynek a kódneve a Fantom TIE lett.
A prototipus tesztelése után az gy
akorlatilag láthatatlannak bizonyult, Lord Vader átvette a projekt irányítását és a Sigma Squadron lett az első hulláma ennek a halálos TIE vadásznak, még azelött, hogy a Imdaar Alphát lerombolták a felkelő terroristák és a hajó tartalékkészlete megsemmisűlt volna.
Zaarin admirális hajója, a Terror szuper csillagromboló szintén megsemmisűlt. Az admirális Lord Vader által nyugdíjaztatott és a projekt soha nem lett újraindítva. Bár a Ru Murleen által vezetett felkelő csapásmérő erő elfogta egy példányát, az megsemmisűlt a bázisukon a Birodalmi Titkosszolgálat keze által.
A Cruscanton a Császár belső körében még metalálható a hajó tervrajza...
TIE/sr Lone Scout-A
Típus: alap járőr/ felderítő hajó Hosszúság: 24 méter Fegyverzet: 1 lézer ágyú (Lone Scout-B -nek 2 llézer agyúja van) Személyzet: 1 fő Csúcs sebesség: 70 MGLT Katona befogadó képesség: 3 fő Szállítási kapacitás: 150 tonna Utas befogadó képesség: 3 fő
Klikkelj a képre!
TIE scout: Felderítő vadásznak készült, amelyel alapvetően a felderítetlen régiókat céloztak meg, hogy kiterjesszék a Birodalom határát. A Birodalmi Földmérő Alakulat szívesen alkalmazta a galaxis katalógizálásában. Hiperhajtóművel is rendelkezett.
A kabin szélesebb és hosszabb volt, mint a sztenderd TIE / In vadászoknak, de a parancsnoki rész gyakorlatilag ugyan az, mint a többi TIE-nál. A szárny hajlított, de csak egy helyen, nem úgy, mint példaúl a bombázókon. A kialakítása lehetővé teszi, hogy idegen bolygókon is le tudjon szállni, hasonloóan a TIE csapatszállitókhoz és a TIE X1 vadászhoz.
Keveset gyártottak, és sikertelen is volt. A TIE vanguard elődjének mondható.
Szuper Csillagromboló
- Gyártó: Kuat Drive Yards
- Hajtómű: 9db
- Méretek: 8000m, Executor 12800m
- Fegyverzet:
250db Taim & Bak xx9 turbó lézer 250db Taim & Bak xx 20 nehéz turbó lézer 250db Borstel Nk-7 ion ágyú 250db SFS Ms3, SFS Hs5-ös rakétavető 40db vonó sugár generátor
- Pajzsok: 2db KDY SSD100-xx
- Legénység:
279144 1 rohamosztagos alakulat (38000 katona)
- Felszíni járművek:
25db AT-AT 50db AT-ST
- Kíséret:
1 vadász szárny (12 század, 148db vadászgép)
Az endori csata előtt összesen 8db szuper csillagromboló épült. Ezeket a hajókat a birodalom flották vezetésére és az igazán fontos küldetések végre hajtására építette. A szuper csillagrombolóknak az igazi ereje nem a fegyvereiben vagy a pajzsaiban van habár óriási tűzerővel és szinte áthatolhatatlan pajzsokkal rendelkezik. A szuper osztályú csillagrombolók a méretükkel és a hírükkel érték el a legnagyobb sikereket, ha egy ilyen hajó megjelent egy bolygó felett vagy egy csatában a lázadók inkább elmenekültek. Ehhez az óriási hajóhoz azonban nem kell akkora legénység, mint amekkora a méreteiből adódik. A szuper osztályú csillagrombolókon nagyon sok rendszert automatizáltak. Ezek a hajók szállítanak 3 előre gyártott helyőrséget is, amit a felszíni csapatok hídfőállásként használhatnak.
A leghíresebb szuper csillagromboló Darth Vader zászlós hajója az Executtor volt. Az Executornak névleg Ozzel admirális volt a parancsnoka egészen a sajnálatos haláláig. Ozzel admirális halála után Piett admirális irányította az Executort egészen az endori csatáig ahol a csillagromboló elpusztult. A Birodalmi Flottában az előléptetés gyors útja volt az Executorra kerülés és néha a gyors halálé is Lord Vader egyéni büntetési módszerei miatt. Ezért az endori csatában megsemmisült Executorral együtt az életüket vesztették a Birodalmi Flotta legkiválóbb tisztjei. Az Executor pusztulását egy lázadó A szárnyú vadászgép okozta ami becsapódott a parancsnoki hídba. Az irányíthatatlanná vált Executor becsapódott a második Halálcsillagba és megsemmisült.
TIE-BOMBER
A Sienar Fleet System gyártmánya. A légkörben 850 km-es sebességgel repül, az űrben pedig mindössze 60 MGLT-vel, ezzel borzasztó lomha. Hiperhajtóműve nincs. Személyzetnek mindössze 1 pilóta kell. Felépítése â01Edupla konstrukcióâ01D, azaz két â01Erekeszâ01D található meg a két "C" alakú szárny között. Az egyik a pilótafülke, a másik a teherhordó, ahol akár 15 tonna (!) felszerelést is lehet szállítani. Két ionhajtóműve van, egy-egy mindkét rekeszen. 7.8 méter hosszúságú.
A fegyverzetről egy-két szó. Jól fel van szerelve fegyverekkel, 2 lézerágyú, 2 hőkövető kilövő, 2 protontorpedó kilövő, valamint egy bombarekesz található meg rajta. Ezt általában proton-, vagy ionbombával szokták megtölteni. Mindhárom ágyú Sienar gyártmányú. A 2 db lézerágyú, amely a két gömbön helyezkedik el, L-s1 típusú, ezt alkalmazták a TIE vadászon is. A 2 hőkövető kilövőben 4-4 rakéta fér el, ezek M-s3 típusúak. A protontorpedókból 2-2 fér be a kilövőkbe, amelyek szériaszáma T-s5.
A TIE-Bomber alapvetően nem vadászgép, bár a legtöbben oda sorolják, inkább csapásmérő gépnek kell tekinteni. A TIE-k közt egyedülálló módon katapult is található rajta, életfenntartó berendezés viszont nem. Védőpajzsa nincs, a védelemről a Titanium és Quadanium páncél gondoskodik.
Az Endor-i csata után Thrawn admirális a legtöbbet leselejtezte. Helyükre, a szintén a Sienar által gyártott Scimitar bombázó került. Ezek jóval fürgébbek, köszönhetően a könnyebb kostrukciónak. 1 kabinban 2 pilóta irányítja. Ezek utoljára Thrawn admirális végső vereségénél, a Coruscanton kerültek használatba.
-
-
Hajtómű: 3 fő és 4 másodlagos SFS/a2b ionhajtómű
-
-
Fegyverzet:
60db Taim&Bak xx9-es turbólézer
60db Borstel NK-7-es ionágyú 10db vonósugár generátor
-
Pajzs: 2db KDY ISD72-x pajzs generátor
-
Legénység: 37085 tengerész 1 rohamosztagos hadosztály (9700 katona)
-
Felszíni járművek: 20db AT-AT lépegetö 30db AT-ST lépegetö
-
Kíséret: 6 vadászszázad (72 vadászgép) 8 Lambada osztályú sikló 15 Gyalogsági szállító 5 Bevetési ágyúnaszád
Ezek a hajók adják a birodalmi flotta gerincét. A Birodalmi osztályú Csillagrombolókat a Victory osztályú csillagrombolókból fejlesztették ki, de a birodalmi osztályú csillagromboló majdnem kétszer akkora, mint egy victory osztályú csillagromboló. Az endori csata előtt több mint 25000 birodalmi osztályú csilgromboló volt a birodalmi flotta szolgálatában. A csillagrombolók lándzsa szerű teste félelmet kelt és a birodalom erjét jelképezi hasonlóan a TIE vadászokhoz vagy a birodalmi rohamosztagosokhoz.
A birodalmi csillagrombolók csatában a fegyverzetükre és a páncélzatukra támaszkodhatnak és nem a manőverező képességükre vagy a sebességükre. Ezek a hajók inkább mozgó harcállomások, mint gyors támadásra alkalmas hajók. Ennek ellenére a birodalmi csillagrombolókat nagyon nehéz megsemmisíteni, ezzel általában csak túlerőben lévő vagy nagyon jól képzet legénységgel rendelkező lázadó parancsnokok próbálkoznak. A csillagromboló egyik gyenge pontja a hajóhíd tetején elhelyezett pajzsgenerátorok. Ha a lázadó vadászgépek át tudnak hatolni az elháritótüzön akkor torpedókkal meg tudjál semmisíteni a pajzsgenerátorokat, ezután a hajó már csak a törzs páncélzatával tud ellenállni a támadásoknak, és ha teheti, visszavonul.
A csillagromboló a felszíni támadásokhoz és vadász védelemnek 6 századnyi vadászgépet szállít ebből 1 osztagnyi felderítő, 1 osztagnyi bombázó TIE bomberThrawn főadmirális után ezeket Scimitar bevetési bombázókra cserélték, 4 osztagnyi TIE a TIE interceptor kifejlesztése után az egyik TIE osztagot interceptorokkal váltották fel.Egy bolygó elfoglalásához nem elég egy csillagromboló de ha a bolygónak nincs megfelelő védelme (Planeteáris pajzs, Ion ágyú) akkor egyetlen csillagromboló is romba dönthet egy teljes bolygót. A csillagrombolók a felszíni csapatokat planetáris bombázással tudják támogatni. Egy bolygó elfoglalásához egy teljes flotta szükséges ami általában 8 csillagrombolóból és több kísérő hajóból áll.
A birodalmi flottában az egyik legnagyobb elismerés egy csillagromboló kapitányi posztja. |
SLAYN & KORPIL BS-04 B-SZÁRNYÚ
-
Gyártó: Verpine Slyan & Korpil
-
Hajtómű: 1 db Quadex Kyromaster torlóhajtómű 4 db Slyan & Korpil JZ-5g7 energiaátalakítóval opció: 4 db Slyan & Korpil fúziós hajtómű
-
Méretek: hossz 16,9 m; fesztáv 6,2 m;
-
Tömeg: üres tömeg 17 000 kg; maximális felszálló tömeg függesztménnyel 25 000 kg
-
Szenzorok: Fabritech Anv-9q harcászati és Microaxial LpM-549 navigációs szenzor
-
Fegyverzet: 2 db Gyrhill 72 sugár ágyú; 1 db Gyrhill R-9X lézer ágyú; 3 db ArMek SW-7a ion ágyú; 1 db Krupx MG9 emissziós proton-torpedó vető; 2 db MG9 hagyományos proton-torpedó vető
-
opció: 3 db Gyrhill R-9X lézer ágyú; 3 db ArMek SW-7a ion ágyú; 2 db Krupx MG9 torpedó vető
A Szövetségi Flotta vezérkara már rég óta vágyott egy olyan kisméretű, romboló-csapásmérő gépre amely nemcsak a vadászok, de az azoknál jóval nagyobb méretű és erősebb naszád/fregatt osztályú birodalmi hadihajók ellen is felvehetné a versenyt, ám azok előállítási költségének a töredékéből létre lehetne hozni. A tervek kidolgozásával a kiváló Mon Calamari stratégát Ackbar admirális bízták meg. Ackbar a hajóépítésükről híres verpine-ok segítségével egy merőben új, szokatlan harci gépet alkotott. A munkálatok a legszigorúbb biztonsági intézkedések mellett, teljes titokban a Roche, egy minden ismert területtől távoli rendszer aszteroida övének mélyén folytak. Ám a titkos SHANTIPOLE PROJECT egy beépült birodalmi ügynök nyomán napvilágra került. A birodalmi erők támadása azonban elkésett. A Szövetségnek még időben sikerült kimenekítenie a prototípusokat és megakadályozni, hogy azok a Birodalom kezébe jussanak.
3D image by Jon McGarry
Ackbar és a Verpine-ok jó munkát végeztek. Bár a BSZ (B-szárnyú) csak négy méterrel lett hosszabb, mint az X-szárnyú, tűzereje azonban annak sokszorosa. Az eredeti célt megvalósítva egy, olyan hatékony pajzsokkal rendelkező többfeladatú harci gép született, mely sok birodalmi járőrhajónál is nagyobb nyers tűzerővel rendelkezik. Az eredeti BSZ tulajdonképpen egy gigantikus, lapos szárny, aminek az egyik végére építették a pilótafülkét. E szárny közepén, annak síkjára merőlegesen egy változtatható állásszögű vezérsík pár került. A pilótafülkét egy un. gyro-szervó stabilizátor segítségével függetlenítették a törzs többi részétől. Ez egy új megoldás, amit eddig még egyetlen vadászgépnél sem alkalmaztak. Ezáltal a sárkányszerkezet, a manőverezés és célkövetés alatt elforoghat a stabil pozícióban rögzített fülke körül. A repülés és a szervó-rendszer működése során fellépő terhelés azonban nagyon megviseli a sárkányszerkezetet és emiatt a BSZ gyakori karbantartást igényel, jelentősen növelve az üzemeltetés költségeit.
A fejlesztés során az adott méretből kihozható lehető legnagyobb tűzerő kialakítására törekedtek. A harcászati és navigációs berendezéseket a megnövekedett igényekhez mérten, a kor követelményeinek megfelelően alakították ki. Az egyik legnagyobb újítás az u.n. MIND STORM rendszer, ami egyfajta közvetlen gondolatvezérlést tesz lehetővé, feleslegessé téve a bonyolult kapcsolórendszerek alkalmazását. A maximális tűzerő biztosítása érdekében az ion ágyúk és a proton torpedóvetők működését egy, a felderítő szenzorok által támogatott korszerű célkövető számítógép hangolja össze. A szoftver lehetővé teszi egyidejűleg akár tizenkét célpont követését is, amiből három ellen azonnali támadást is indíthat. A pilóta egy alacsony energiájú, célmegvilágító lézersugárral pontos távolság és irány vektorokhoz juthat, ám ez már távolról felfedheti jelenlétét. A korábbi típusokhoz képest nagy előrelépést jelent, hogy a BSZ-t egy korszerű navigációs számítógéppel szerelték, ami fölöslegessé teszi az elavult asztromechanikai droidok alkalmazását. A tolóerőt egy hatalmas, négy fúvókával szellőztetett Quadex Kyromaster hajtómű biztosítja, melynek IR sugárzását nagyméretű hűtőlemezekkel csökkentették minimálisra. A hajtómű energiaellátásáról négy S&K JZ-5g7 átalakítóval összekötött Vinop 02K jelű reaktor gondoskodik. Egy más konfigurációban az egyetlen nagyméretű motor helyett négy darab, kisebb S&K fúziós hajtóművet használnak, ám a Quadex motor jobb hatásfokkal működik. A B-szárnyúakat, a küldetésnek megfelelően több fajta fegyverzettel szerelik. Az egyik legáltalánosabb variáció, amikor a mozgatható szárnyak végeire függesztett gondolákba ion ágyúkat, a kabin orrában 2 db sugárvetőt és a vezérsík végére rögzített csepp alakú tokba egy ion, egy lézer ágyút valamint egy emissziós torpedó-vetőt szerelnek. Ezen felül még két darab hagyományos torpedó-vető képzi a fedélzeti fegyverzet részét. Ám a szárnyvégi pilonokra rögzített gondolákba számtalan más fegyver is építhető. Egy másik gyakran alkalmazott konfigurációban, a szárnyak törővégeire GR-9X lézer ágyúkat, a vezérsík végére 2 db Krupx torpedó-vetőt és egy ion ágyút szerelnek. Ebben az esetben a kabin orrában még további két darab ion ágyú kerül elhelyezésre. A gép és pilótájának védelmét egy S&K pajzsgenerátor valamint a teljes egészében katapultálható vezetőfülke biztosítja.
Túlesve a tűzkeresztségen, ma már jól látszik, hogy a B-szárnyúban valóra vált mindaz, amit a Flotta annak idején megálmodott. A Szövetség végre egy valóban ütőképes, kisméretű, viszonylag nagy nyers tűzerővel bíró, romboló-csapásmérő géphez jutott. Azonban vannak más hangok is. Többen rámutatnak a BSZ nyilvánvaló hiányosságaira. A típus létjogosultságát elismerő többség szerint azonban, a gyro stabilizáló rendszer indukálta magas üzemeltetési költségek, a Flotta más típusaihoz mérten gyengébb manőverezhetőség és a jóval alacsonyabb fény alatti és feletti maximális sebesség okozta hátrány, elhalványul a lebénító tűzerő biztosította fölénnyel szemben
Freitek / Incom E-szárnyú vadászgép
- Gyártó: Freitek / Incom
- Méretek: hossz 11 m, fesztáv 7 m
- Hajtómű: 2 db Freitek F 7-L7 fúziós torló hajtómű
- Szenzorok: Freitek F5D szkenner
- Fegyverzet: 3 db Taim & Bak T2 lézer ágyú, 2 db Krupx MG9 torpedóvető
A Freitek E-szárnyú vadászgépét Thrawn admirális, az Új Köztársaság ellen indított nagyszabású offenzívája idején mutatták be. Egy évvel később pedig, mikor a Csá-szár újra elfoglalta pokoli trónját; hogy a sötétség seregeit végső csatába vezesse, az új vadászgép már a Köztársasági Flotta vadászerőinek ékét alkotta.
Az E-szárnyút a korábbi Incom Corporation tervezőgárdája álmodta meg, ugyan az a csapat, aki annak idején a hihetetlenül sikeres X-szárnyú vadászgépet is megalkotta. Évekkel később derült csak ki, hogy a tervek ismét sikerre ítéltettek. Az E-szárnyú vadászgép (ESZV) a valaha rendszerbe állított legjobb harci repülők sorá-ba lépett. Az első éles bevetések, még a legszkeptikusabb Köztársasági pilótákat is meggyőzték, hogy a Flotta ezúttal ismét egy ütőképes fegyverrendszer birtokába ju-tott. Kezdetben a már öregedő A-szárnyú vadászok felváltására vezényelték őket, feladatuk az utánpótlás szállító konvojok védelmének ellátása és a Birodalmi kötelé-kek támadása volt.
Bár az ESZV végsebessége már sok birodalmi vadászpilótát ámulatba ejtett, az igazi erőssége mégsem ez, hanem a nyers tűzereje. A három darab Taim & Bak T2-es lézer ágyú; amiből kettőt a szárnyak törővégeire, egyet pedig a kabintető fölött rögzítettek, teszi igazán félelmetes fegyverré. Ám az új vadászgépet nem csak lézer-ágyúkkal fegyverezték fel. Az X-szárnyúhoz hasonló módon, az orr részbe épített Krupx MG9 torpedóvetők tizenhat darab proton torpedó vagy más nem irányított ra-kétalövedék betárazását teszik lehetővé. Továbbá a törzs alá szerelt pilonokra a köz-társasági arzenál bármelyik modern, repülőfedélzeti fegyvere felszerelhető. Az AA-7-es tér-tömeglokációs rakétáktól kezdve az MDS gránátvető gondolákon keresztül, a különböző mélyűri és légköri bombákig igen széles a választék. Ezek a nehézfegyve-rek elegendő erőt képviselnek bármely közepes méretű hadihajó vagy helyőrség el-len. Így az ESZV jó alternatívát jelenthet a lassú és nehezen manőverezhető B-szárnyú vadászgépekkel szemben.
Az új vadászgép egy hosszabb tervezési folyamat eredményeként született meg. A Freitek mérnökei éveken át tartó fejlesztő munkával, több technikai újítást felhasználva alkották meg művüket. Az eddig használt Carbanti rendszerű szenzorokat egy olyan új, saját fejlesztésű harcászati-navigációs felderítő szkenerrel és az ahhoz kapcsolódó fedélzeti rendszerrel helyettesítették, ami már a legmodernebb irányított rakéták vezérlését is lehetővé teszi. A hajtóművek szintén a modern kor vívmányai. Az F-7L7-es motorok, bár feleakkorák, mint az X-szárnyú turbinái, mégis annál kétszer nagyobb teljesítmény leadására képesek. E mellet az üzemanyag fogyasztásuk sokkal kedvezőbb, így az üzemeltetés költségei alacsonyabbak. Egy másik újítás, hogy az Industrial Automaton elavult R2-es droidjai helyett a tervezők, az új R7-es asztromechanikai egységeket használták fel. Ezek a robotok sokkal kisebbek, mint az R2-esek és igaziból már nem is annyira droidok, hanem inkább kompakt kis fedélzeti rendszerek. Az R7-esek többek közt pontosabb hiperugrás számításokat és gyorsabb navigációt tesznek lehetővé. Bár kezdetben sokan kétkedve fogadták, de az ESZV nagy elődjével szemben fix, szimpla, alulépített szárnyakkal készült. Ám az enyhén előrenyilazott, negatív V alakban döntött hordszárnyak már az első éles légköri repülések során bebizonyították létjogosultságukat. A szimpla szárnyak alkalmazása emellett súlymegtakarítással is járt.
Ha azt mondják, hogy az B-szárnyú vadász a műszaki személyzet rémálma, akkor a Freitek kis vadásza minden karbantartó álma. A lézerágyúk fázis átalakító dobjaitól kezdve a repulzorgenerátor elosztóvezetékéig minden részegysége köny-nyen és gyorsan cserélhető. Ennyi pozitívum után azonban meg kell említeni néhány negatívumot is. Először is a fejlesztés költségei. Ma már biztosan tudhatjuk, hogy az E-szárnyú vadászgép a Köztársasági Flotta által rendszerbe állított legdrágább va-dászgép. Rendszerbe állítása számos változást okozott a haderő szerkezetében. Pl. az Y-szárnyú gépeket teljesen kivonták az aktív szolgálatból, hogy az üzemeltetésük költségéből az új, korszerű vadászok beszerzését finanszírozhassák. Persze abból a pénzből ez még nem valósulhatott volna meg, így jó néhány más harci egység lét-számát jelentősen csökkentették és további átszervezések is elkerülhetetlenek vol-tak. De adódtak más problémák is. Az első éles bevetések tapasztalatait kiértékelve, a fejlesztőknek rá kellett ébredniük, hogy a lézerágyúk generátoraiban alkalmazott szintetikus Tibanna gáz valamilyen érthetetlen módon, bár lassan, de biztosan elszi-várgott a fegyverekből, ezáltal jócskán csökkentve azok hatótávolságát. A Calmar védelmére induló E-szárnyúak ágyúin a mérnököknek azonban már nem volt idejük nagyobb átalakításokat végezniük. Ezért azok fegyvereit egyszerűen csak átkalibrál-ták, hogy a szokásos gázmennyiség háromszorosával tölthessék fel az ágyúkat. Így a lézer ágyúk megőrizték a hatótávolságukat, de a túltöltések miatt sajnos gyakran erősen felmelegedtek.
T-szárnyú vadászgép
Azóta, hogy Ackbar admirális a kiváló Mon-Calamari stratéga nevével fémjelzett, és a verpinek csodálatos hajóépítő tudását hirdető Shantipole Project: a B-szárnyú vadászgép szolgálatba állt, már egy fél évtized telt el. A Galaxis ez idő alatt nagyot változott. A katonai technológia fejlődése hatalmas léptekkel haladt előre. A modernizáció elkerülhetetlen volt és szinte a Szövetség valamennyi típusára kiterjedt. Nem volt ez másképpen a B- szárnyú vadászgépekkel sem. Így ezek legújabb típusai; az EC 4-es széria gépei, szinte már csak sárkányszerkezetükben hasonlítanak a legelső szolgálatba állított változatokhoz.
Az eltelt évek technológiai fejlődése és a sok éves harci tapasztalatok által a B-szárnyú legújabb generációja immár valóban hatékony romboló-csapásmérő vadászgéppé érett, a Szövetségi Flotta egyik legjobb típusává. Az idő azonban amely ezt a harci gépet az első vonalba juttatta, bizonyos típusoknak a hanyatlását hozta. Az előbb-utóbb elkerülhetetlen technikai elavulás; a folyamatos korszerűsítés ellenére, utolérte az Y-szárnyú vadászokat, s így ezeknek a harci gépeknek az ideje lassan lejár. Már most is csak kevés egység repüli ezt a típust és folyamatosan végleg kivonják a Flottától. Persze ezek a veterán repülők nem válnak a thermofúziós zúzók martalékává, hanem pályafutásukat a planetáris Nemzeti Gárdák kötelékeiben folytatják. Az Ysz kivonása valószínűleg hatalmas űrt fog okozni, hiszen a maga idejében kiváló, multifunkcionális gép volt, a Flotta igáslova. Mindezek a körülmények és az, hogy a Bsz EC 4-es feladatkörében kis híján kinövi a szövetségi arzenál jelenlegi típusait, arra indítatta a Flotta vezérkarát, hogy egy új harci gép kifejlesztésébe kezdjenek. Kezdeti elvárásként egy többfeladatú, nagyméretű vadászgép tervei körvonalazódtak, amely képes lehet az Ysz kivonása után maradó űr betöltésére, valamint minőségi kiegészítést képes biztosítani a legújabb Bsz típusok számára. Az Új Köztársaság politikai vezetése azonban nem sokkal a project megkezdése után, gazdasági okokra hivatkozva leállította a programot. Ám a Birodalomi Flotta újjászületésének aggasztó jeleit látva, majd az egész Szövetséget hidegzuhanyként ért Sluis Van-i csata után hirtelen mégis megváltozott a véleményük és a program újra zöld utat kapott.
A fejlesztés pár évvel a Szövetségesek győzedelmes endori csatája után kezdődött. Sokan elhitték; és ezt nem is lehet felróni nekik, hiszen oly rég óta várták már, hogy a Birodalom a Halálcsillaggal együtt végleg atomjaira hullott. Ám a vezérkari tábornokok egy csoportja másként látta a helyzetet. Való igaz, hogy a Birodalom, mint összefüggő szervezet megszűnt létezni, no de korántsem semmisült meg végérvényesen. Igaz a Flotta nagy része odaveszett az endori csatában, ám több hadihajó és romboló is inkább a menekülést választotta, a vadászgépekről már nem is beszélve. Másrészt nem szabad elfeledkezni a Galaxis mint egy háromnegyed részén állomásozó birodalmi csapatokról sem. A Stratégiai Védelmi Parancsnokság, az SDC, ennek teljes tudatában pályázatot írt ki egy új vadászgép kifejlesztésére. Az alapvető célkitűzés az volt, hogy egy olyan megfelelő teljesítménnyel és fedélzeti tűzerővel rendelkező harci gép születhessen mely képes minőségi kiegészítést biztosítani a legújabb Bsz típusok számára és amely manőverező képességével, fedélzeti elektronikájával a következő generáció harci rendszereinek alapjául szolgálhat. Mind emellett követelmény volt, hogy a vadászgép az addig sok kapitány életét megkeserítő, Intredictor osztályú mélyűrcirkálók térgörbítőinek zavarására is alkalmas rendszer hordozására legyen képes. Az SDC kemény követelményeket támasztott, ennek ellenére két hajógyár is versenybe szállt a projectért. Az egyik a híres Incom/Subpro, a másik pedig a Köztársaság iránt felettébb lojális Tandard cég volt. Miután a prototípusok elkészültek és a tesztrepülések befejeződtek egyértelművé vált az I/S cég modelljének fölénye. Bár a két gép közel azonos szerkezettel épült, az Incom vadászgépe erősebb, nagyobb tűzerejű és a Riar Bolt hajtóművének köszönhetően viszonylag hatékonyabb volt. A verseny tehát eldőlt és az SDC megrendelést adott az előszéria legyártására.
Az új vadászgép az IS J6-os típusjelzést kapta. Itt lépett be a képbe a Köztársaság és lefújta a programot. Mint később megtudhattuk, a szenátus gazdasági okokra hivatkozva állította le a projectet. A legszomorúbb azonban az, hogy ez az indoklás tulajdonképpen meg is állta a helyét. A háború után a Szövetség valóban kínzó anyagi gondokkal küszködött, ám ha a tudjuk, hogy fejlesztés költségeinek nagy részét az Incom /Subpro maga fedezte a tervezéstől a megvalósulásig, ez az indoklás még is érthetetlen. Sokkal érthetőbb a lépés, ha politikai oldalról közelítünk a problémához. A vesztes konszern, a Tandard részvényeinek nagy része ugyanis a szenátus befolyásosabb tagjainak kezében volt. Azzal pedig, hogy a meccset elvesztették, a részvények árai hirtelen túl nagyot zuhantak. Nagyobbat, mint ahogy azt, a szálakat a háttérből mozgató hatalmasságok szerették volna. Az üzlettel az Incom túl nagy falatot vágott volna ki a tortából, és ez megengedhetetlen volt. A program tehát rövid időre kényszerpihenőre kárhoztatott. Aztán pedig bekövetkezett az amitől sokan féltek: a Sluis Van-i csata. Ekkor hirtelen mindenki rájött, hogy a Birodalom bármennyire is szeretnék volna, nem vérzett el az Endor mellett. Nagyon is él. Él, és amíg a gyökereit is ki nem irtják, élni is fog. És amíg ez be nem következik addig a Szövetségnek szüksége van modern, hatékony fegyverekre. Olyanokra, mint az Incom IS J6-os vadászgépe. A gazdasági problémák így egy-kettőre megoldódtak és a fejlesztés újra zöld utat kapott. Ezután már gyorsan pörögtek az események. A terveket leporolták és az I/S megrendelést kapott a sorozatgyártásra. Ennek köszönhetően a Sluisi rajtaütést követően másfél évvel, rekordidő alatt a Szövetség már át is vette az első pédányokat, és a Flottánál elkezdődhetett a hadrendbe állításâ026
INCOM CORPORATION T-65C-A2 X-SZÁRNYÚ
-
Gyártó: Incom Corporation
-
Hajtómű: 4 db Incom 4L4 fúziós ion hajtómű opció: 4 db Incom 4j.4 fúziós torló hajtómű
-
Méretek: hossz 12,5 m; fesztáv 8 m;
-
Tömeg: üres tömeg 14 800 kg; maximális felszálló tömeg függesztménnyel 21 500 kg
-
Szenzorok: Carbanti rendszerű szenzor sor
-
Fegyverzet: 4 db Taim & Bak KX9 lézer ágyú; 2 db Krupx MG7 proton-torpedó vető
Amikor Luke Skywalker harcba szállt az első Halálcsillag ellen, a Szövetség X-szárnyú vadászgépe a Galaxis egyik legkorszerűbb harci repülője volt. Bár azóta már sok idő telt el és számtalan gyorsabb, erősebb vadászgépet állítottak hadrendbe, a T-65 még mindig repül. Legújabb harmadik generációs változatai még sokáig szolgálhatják a szabadság ügyét, amit nélküle aligha vihettek volna győzelemre. Kevesen tudják, de kész csoda, hogy a Lázadók hozzájuthattak ehhez a géphez. Ez a vadászgép volt a független Incom utolsó projecte, mielőtt a gyár a Birodalom kezébe került. A gépet eredetileg nem a Szövetség megrendelésére fejlesztették. A munkálatokat, egy magát meg nem nevező távoli rendszert uraló rezsim pénzelte. Ám a Birodalmi Biztonsági Hivatal már régóta gyanította, hogy az egyébként addig független hajógyár egyes vezető beosztásban lévő mérnökei szimpatizálnak a Felkelőkkel. A ISB gyanúja nem volt alaptalan. Ám még az utolsó pillanatban, mielőtt a Birodalmi Haditengerészet egységei betörték a gyár kapuit, a renitens főmérnökök; egy szövetségi akció keretében sikeresen átmenekítették az XSZ (X-szárnyú) tervdokumentációit és a prototípusokat a Lázadókhoz.
3D image by Jon McGarry
Az X-szárnyú nevét, a szétnyitható, így kereszt alakot formázó hordszárnyairól kapta. A kereszt szárnyak az ütközetben növelik a fedélzeti fegyverek tűzerejét, valamint javítják a manőverezhetőséget. Az XSZ egy kisméretű, együléses vadászgép. Vezethetősége kísértetiesen hasonlít a T-16-os légirobogóhoz hasonló, egyszerű sport, szabadidős célokra épült gépek irányításához. Ez a tény megkönnyíti az ifjú kadétok felkészítését, jócskán csökkentve így a költségeket és a háborúban amúgy is szűkre szabott kiképzési időt.
A X-szárnyú vadászgép tűzfegyverekkel szembeni védelmét, a titánium-ötvözetből épített, megerősített sárkányszerkezet, valamint a Chempat pajzsgenerátor adja. A szerkezeti elemek szilárdságának és védelmének köszönhetően a kisebb erejű találatok nem befolyásolják számottevően a vadászgép teljesítményét. A pilóta személyes mentését, a 2.5-ös szériától kezdve már egy kompakt, teljes egészében katapultálható kabin biztosítja. Ezért a pilótáknak nincs szükségük az egész testüket védő szkafanderre és a nehéz sisakra, elég egy egyszerű overall és könnyű repülős sisak viselete. Akárcsak az YSZ fedélzetén itt is a pilótafülke mögött kialakított kis üregben foglal helyet az Industrial Automation cég R2-es asztromechanikai droidja. A robot elvégzi a repülés közben adódó karbantartásokat, kiszámolja a hyperugrások koordinátáit, valamint a repülés alatt hasznos tanácsokkal segíti a pilótát. A hyperugrások végrehajtását az Incom Gbk-585-ös típusjelzésű hyperdrivemodulátora teszi lehetővé. Mivel az XSZ fedélzetéről (ki tudja miért) hiányzik a navigációs computer, a hyperugrások koordinátáinak kiszámítását és a fénysebesség feletti repülés közbeni navigációs feladatokat is az R2 egység végzi. Az X-szárnyút egy rendkívül hatékony, u.n. Carbanti rendszerű harcászati-navigációs szenzor sorral látták el. Az orrkúp alatt megbújó érzékelő sor több egységből épül fel. Tartalmaz egy Fabritech Ans-5d "lock track" teljes spektrumú szenzort, egy Melihat "multi-imager" részecske sugárzást érzékelő szenzort és egy Tana Ire optikai célzó berendezést. A szenzorok vezérléséről egy Fabritech Anq 3.6-os tűzvezető számítógép gondoskodik. A fedélzeti fegyverzetet a szárnyvégekre rögzített Taim and Back KX9-es jelzésű lézer ágyúk, valamint az orr részbe épített két darab Krupx MG7-es protontorpedó vetők alkotják. A 4 db lézerágyú képes akár egymás után egyenként, vagy akár párban is tüzelni. Az XSZ táranként, három darab protontorpedót hordozhat. E speciális fegyverrel pusztította el a Szövetség a Halálcsillagot a Yavini csatában. Az apró részecske fegyverek áttörték az űrállomás egyik hőcserélő nyílásának energia pajzsát. A ventillátor házba detonált töltetek robbanása láncreakciót indított el, ami végül a Halálcsillag teljes megsemmisüléséhez vezetett.
A Yavini csata óta eltelt évek alatt a vadászgép több átalakításon ment át, melynek eredményeképpen mára szinte minden részegységét kicserélték és módosították. A legjelentősebb átalakítás talán a hajtóműveket érte, miáltal az X-szárnyú modern, korszerű hypermodulátorral szerelt, hatékony motorokat kapott. Egy másik jelentős változás még, hogy a legújabb változatokat már integrált asztromechanikai egységgel szerelik, ami feleslegessé teszi az elavult R2-es robotok használatát. Emellett korszerűsítették a fedélzeti fegyvereket és az azokat vezérlő rendszereket is, növelve a találati pontosságot és a tűzerőt. A szárnyak törővégeire ma már nem csak a KX-9-es lézer ágyúk, hanem a szövetségi arzenál bármelyik modern fedélzeti fegyverrendszere felszerelhető. A torpedó-vetőkbe lézervezérlésű rakéták és a legkorszerűbb tér-tömeg lokációs lövedékek is tárazhatóak. Egy szó, mint száz az INCOM egykori "dezertőr" vadásza bátran felveszi a versenyt a legújabb fejlesztésű harci gépekkel és minden bizonnyal még sokáig szolgálhatja a szabadság ügyét.
KOENSAYR BTL-S3 Y-SZÁRNYÚ
- Gyártó: Koensayr Royal Shipyard
- Hajtómű: 2 db Koensayr R200 fúziós ion hajtómű
- Méretek: hossz 16 m; fesztáv 5,8 m;
- Tömeg: üres tömeg 15 000 kg; maximális felszálló tömeg függesztménnyel 23 000 kg
- Szenzorok: 2 db Fabritech Anx-y nagy hatótávolságú iker-szenzor
- Fegyverzet: 2 db Taim & Bak IX4 lézer ágyú; 1 db ArMek SW-4 ion lövegtorony; 2 db Arakyd Flex Tube proton-torpedó vető
- opció: 2 db Taim & Bak KX5 lézer ágyú;
Az Y-szárnyú vadászgép a Lázadók Szövetségének egyik legrégebbi típusa. Egészen az X-szárnyú vadászok rendszerbe állításáig a Flotta élvonalbeli, legtöbbet használt, multifunkcionális vadászgépe volt. Ezek a strapabíró, masszív, igénytelen harci gépek számtalan ütközetben bizonyították remek képességeiket. Jól helytálltak mind a Vnas-i csatában a Duro mellett, mind az Ord Biniir első ütközetében is. De részt vettek az, azóta legendává vált Ank Ki'Shori ostromban, ahol a TIE bombázókkal szembeszállva akkor ezrek életét mentették meg. Végül, a nagy Yavini csatában két-századnyi Y-szárnyú repült. A birodalmi helyőrségek nehézbombázásától kezdve, a sebészeti pontosságú csapásmérésen át, az utánpótlás szállítmányok biztosításáig számtalan küldetésben vettek részt. Ám az idő lassan eljárt felettük és a techn | | |